Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden bouwonderneming KMD Allround.
Artikel 1 Algemeen

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst
    tussen bouwonderneming KMD Allround, hierna te noemen: “Aannemer”, en de
    Opdrachtgever waarop Aannemer deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor
    zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
  2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met
    Aannemer, voor de uitvoering waarvan door Aannemer derden dienen te worden
    betrokken.
  3. De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de Opdrachtgever
    wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen tenzij Aannemer uitdrukkelijk schriftelijk heeft
    verklaard deze of onderdelen daarvan te aanvaarden.
  4. Een overeenkomst komt tot stand indien en voor zover de Opdrachtgever de door
    Aannemer verstrekte offerte heeft aanvaard.
  5. Indien een of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel
    of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overigens in deze
    algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. Aannemer en de Opdrachtgever
    zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of
    vernietigende bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doen en de
    strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht worden genomen.
  6. Indien tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze algemene voorwaarden
    geregeld is, dan dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze algemene
    voorwaarden.
  7. Indien Aannemer niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit
    niet dat de bepalingen van de algemene voorwaarden daarvan niet van toepassing zijn, of
    dat Aannemer in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte
    naleving van de bepalingen van deze algemene voorwaarden te verlangen.
    Artikel 2 Offertes
  8. Alle offertes zijn verblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld. Offertes van Aannemer
    vervallen bij herroeping door Aannemer.
  9. De in de offerte vermelde bedragen zijn exclusief omzetbelasting, tenzij anders is vermeld.
  10. De vermelde werkzaamheden vernoemd in de offertes, worden uitgevoerd naar de
    opgegeven maten, tekeningen en bepalingen die zijn verstrekt door Opdrachtgever.
  11. Indien Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of een onderdeel daarvan
    een kennelijke vergissing of verschrijving bevat, kan Aannemer niet aan zijn offerte worden
    gehouden.
  12. Indien de aanvaarding van de offerte afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod, dan
    is Aannemer daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan overeenkomstig de offerte
    tot stand met uitzondering van de afwijkingen van het aanbod.
  13. Tenzij anders is vermeld is de geldigheidsduur van de offertes 30 dagen.
    Artikel 3 Overeenkomst
  14. De overeenkomst kan aangegaan worden voor werkzaamheden in aangenomen werk of
    regiewerk (uren x tarief).
  15. Aannemer heeft het recht om bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
  16. Aannemer heeft het recht de overeenkomst in fases uit te voeren en het uitgevoerde
    gedeelte afzonderlijk te factureren. Bij sprake van aangenomen werk vindt betaling in
    termijnen plaats en wordt er eventueel een termijnschema opgesteld.
  17. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het noodzakelijk is om de
    overeenkomst te wijzigen of aan te vullen, dan dienen de partijen tijdig en in onderling
    overleg tot aanpassing van de overeenkomst over te gaan. Dit kan schriftelijk of mondeling.
    Hierdoor kan het overeengekomen bedrag volgens de overeenkomst worden verhoogd of
    verlaagd. Door de wijziging van de overeenkomst kan de oorspronkelijke opgegeven termijn
    van uitvoering (indien overeengekomen) worden gewijzigd. De Opdrachtgever gaat akkoord
    met de mogelijkheid van wijziging van de overeenkomst, daaronder begrepen de wijziging in
    prijs- en termijnafspraak van uitvoering.
  18. Opdrachten van de Opdrachtgever die leiden tot meerwerk vinden in onderling overleg
    plaats. Dit kan schriftelijk of mondeling
  19. Indien de overeenkomst is gewijzigd dient Aannemer daaraan uitvoering te geven, nadat de
    Opdrachtgever akkoord is gegaan met de voor uitvoering opgegeven prijs en andere
    voorwaarden. Het niet of niet onmiddellijk uitvoeren van de gewijzigde overeenkomst levert
    evenmin een wanprestatie op van Aannemer en is voor de Opdrachtgever geen grond om de
    overeenkomst op te zeggen.
  20. Indien en voor zover Aannemer tijdens het uitvoeren van de overeenkomst geconfronteerd
    wordt met voor Aannemer onvoorzienbare kostenverhogende factoren, is Aannemer na
    waarschuwing dan wel in onderling overleg met Opdrachtgever gerechtigd de
    kostenverhogende factoren door de berekenen aan Opdrachtgever.
  21. Indien na totstandkoming van de overeenkomst blijkt dat het bouwterrein verontreinigd is
    of de uit het werk komende bouwstoffen verontreinigd zijn, is de Opdrachtgever
    aansprakelijk voor de daaruit voor de uitvoering van het werk voortvloeiende gevolgen.
  22. Afspraken of overeenkomsten met personeel van Aannemer, binden de Aannemer niet,
    tenzij deze door Aannemer zijn bevestigd.
  23. Indien Aannemer bij het sluiten van de overeenkomst een bepaalde prijs overeenkomt, dan
    is Aannemer onder navolgende omstandigheden niettemin gerechtigd tot verhoging van de
    prijs, ook wanneer de prijs oorspronkelijk niet onder voorbehoud is opgegeven: – indien
    prijsstijging het gevolg is van wijziging in de overeenkomst; – indien prijsstijging voortvloeit
    uit een aanpassing in de wet.
    Artikel 4 Uitvoering overeenkomst
  24. De overeengekomen opleveringstermijn, indien overeengekomen, is uitgedrukt in werkbare
    dagen. Onder werkbare dagen wordt verstaan een kalenderdag, tenzij deze valt op een
    algemeen of ter plaatse van het werk erkende, of door de overheid dan wel bij of krachtens
    collectieve arbeidsovereenkomst voorgeschreven rust- en feestdagen, vakantiedagen of
    andere niet individuele dagen. Werkdagen of halve werkdagen worden als onwerkbaar
    beschouwd, wanneer niet onder verantwoordelijkheid van de aannemer komende
    omstandigheden gedurende een periode van de werkdag niet gewerkt kan worden.
  25. Indien oplevering zou moeten geschieden op een dag die niet als werkdag betreft zoals in lid
    1 beschreven, dan geldt de eerstvolgende werkdag als dag van oplevering
  26. Bij overschrijding van de afgesproken opleveringstermijn, dient Opdrachtgever Aannemer
    schriftelijk in gebreke te stellen. Aannemer dient daarbij binnen een redelijke termijn de
    mogelijkheid aangeboden te worden door de Opdrachtgever om alsnog uitvoering te geven
    aan de overeenkomst.
  27. Indien de aanvang of voortgang van het werk wordt vertraagd door factoren, waarvoor de
    Opdrachtgever verantwoordelijk is, dienen de daaruit voor Aannemer voortvloeiende
    schade en kosten door Opdrachtgever te worden vergoed.
    Artikel 5 Verplichtingen Aannemer
  28. Aannemer is verplicht zich het opgedragen werk naar de bepalingen van de (gewijzigde)
    overeenkomst uit te voeren.
  29. Aannemer aanvaardt de overeenkomst onder het voorbehoud dat de met betrekking tot de
    opdracht vereiste vergunningen, ontheffingen en toewijzingen tijdig (dat wil zeggen voordat
    door de Aannemer aan de opdracht dient te worden begonnen) zijn verleend aan
    Opdrachtgever.
  30. Aannemer verplicht zicht de Opdrachtgever te wijzen op aantoonbare onvolkomenheden in
    door of namens de Opdrachtgever voorgeschreven constructies en werkwijzen en in door of
    namens de Opdrachtgever gegeven orders of aanwijzingen, alsmede op aantoonbare
    gebreken in door de Opdrachtgever ter beschikking gestelde of voorgeschreven bouwstoffen
    of hulpmiddelen, voor zover Aannemer deze kende of redelijkerwijs behoorde te kennen.
    Artikel 6 Verplichtingen Opdrachtgever
  31. De Opdrachtgever dient, tenzij anders is overeengekomen, ervoor zorg te dragen dat
    Aannemer tijdig, voor aanvang van de uitvoering van de werkzaamheden, de beschikking
    heeft over:
  • alle met de opdracht vereiste vergunningen, ontheffingen en toewijzingen;
  • de locatie, waar de werkzaamheden uitgevoerd moeten worden, ontruimd is;
  • voldoende gelegenheid is voor aanvoer, opslag en/ of afvoer van bouwmaterialen en
    werktuigen;
  • voldoende aansluitmogelijkheden voor onder andere elektrische werktuigen, aftappunten
    voor gas en water;
  • alle gegevens aangaande het bevinden van kabels, leidingen en buizen in, op, aan of onder
    de bouwlocatie of bouwperceel.
  1. De Opdrachtgever is verplicht, zonder aanspraak op vergoeding, water, gas, elektra en
    opslagruimte voor materialen en werktuigen ter beschikking te stellen, indien deze op bij de
    bouwlocatie aanwezig zijn.
  2. Indien Opdrachtgever de levering van bepaalde bouwmaterialen en/ of de uitvoering van
    bepaalde werkzaamheden aan zich heeft voorbehouden, is Opdrachtgever verantwoordelijk
    en aansprakelijk voor het niet tijdige aanvoer en/ of uitvoering hiervan.
  3. Indien bij aanvang of bij de voortgang van de overeengekomen opdracht vertraging optreedt
    door verantwoordelijkheid van de Opdrachtgever is de Opdrachtgever aansprakelijk voor de
    daaruit voortvloeiende schade en dient de Opdrachtgever uitstel te verlenen voor de
    oplevering van de overeengekomen werkzaamheden voor een periode die ten minste gelijk
    is aan de duur van de ontstane vertraging.
    Artikel 7 Oplevering
  4. De Aannemer nodigt Opdrachtgever uit tot opnemen van het werk. De opneming vindt
    plaats door de Opdrachtgever in aanwezigheid van Aannemer en heeft tot doel te
    constateren of de Aannemer aan zijn verplichtingen uit de aanneemovereenkomst heeft
    voldaan. De opneming geschiedt zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 8 dagen na
    uitnodiging van Aannemer.
  5. Na opneming dient Opdrachtgever binnen 8 dagen schriftelijk mee te delen of het werk al
    dan niet is goedgekeurd met vermelding van de eventuele aanwezige kleine gebreken (zoals
    vermeld in lid 5) of met vermelding van de gebreken die de reden voor onthouding van de
    goedkeuring zijn. Indien het werk wordt goedgekeurd, wordt de dag van goedkeuring en
    oplevering aangemerkt de dag waarop de desbetreffende mededeling aan Aannemer is
    verzonden.
  6. Wordt niet binnen 8 dagen na opneming door Opdrachtgever een schriftelijke mededeling
    aan Aannemer verzonden of het werk al dan niet is goedgekeurd, dan wordt het werk geacht
    op de 8ste dag na opneming te zijn goedgekeurd.
  7. De aannemer is verplicht de kleine gebreken (zoals bedoeld in lid 5) zo spoedig mogelijk te
    herstellen na constatering bij opneming, uiterlijk binnen 30 dagen.
  8. Kleine gebreken mogen geen reden tot onthouding van goedkeuring zijn van Opdrachtgever,
    mits de gebreken een eventuele ingebruikneming niet in de weg staan.
  9. Geschiedt de opneming niet binnen 8 dagen na verzoek Aannemer, dan kan Aannemer zoal
    schriftelijk als mondeling een nieuw verzoek aanvragen bij Opdrachtgever tot opneming van
    het werk binnen 8 dagen. Voldoet Opdrachtgever niet aan dit verzoek, dan wordt het werk
    geacht op de 8ste dag na eerste verzoek tot opneming geacht te zijn goedgekeurd. Voldoet
    Opdrachtgever wel aan dit verzoek, dan vinden het 2e en 3e lid overeenkomstige
    toepassing.
  10. Het werk wordt geacht te zijn goedgekeurd indien en voor zover het in gebruik wordt
    genomen. De dag van ingebruikneming van het werk of een gedeelte daarvan, geldt als de
    dag van goedkeuring van het werk of van het betreffende gedeelte.
    Artikel 8 Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging overeenkomst
  11. Aannemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de
    overeenkomst met directe ingang te ontbinden, indien:
  • de Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst ook na ter zake te zijn
    aangemaand (schriftelijk of mondeling) niet, niet volledig of niet tijdig nakomt;
  • na het sluiten van de overeenkomst Aannemer ter kennis is gekomen van omstandigheden
    die goede grond geven de verwachting dat Opdrachtgever de verplichtingen niet zal
    nakomen;
  • de Opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen
    voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of
    onvoldoende is;
  • indien door vertraging aan de zijde van Opdrachtgever niet langer van Aannemer kan
    worden verlangd dat Aannemer de overeenkomst tegen de oorspronkelijke
    overeengekomen condities kan nakomen;
  • indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de
    overeenkomst onmogelijk of ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in
    redelijkheid niet van Aannemer kan worden verlangd.
  1. Indien ontbinding van de overeenkomst aan Opdrachtgever toerekenbaar is, heeft
    Aannemer recht op vergoeding van de schade, daaronder begrepen de kosten, die daardoor
    direct of indirect ontstaan.
  2. Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Aannemer op
    Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
  3. Indien Aannemer op grond van dit artikel tot opschorting of ontbinding overgaat, is
    Aannemer niet verplicht tot vergoeding van schade en kosten die daardoor zijn ontstaan
    voor Opdrachtgever.
  4. In geval van liquidatie, (aanvraag van) surseance van betaling, faillissement of beslaglegging
    ten laste van Opdrachtgever, is Aannemer vrij om overeenkomst terstond en met directe
    ingang op te zeggen of de overeenkomst te annuleren, zonder enige verplichting vanuit
    Aannemer. De vorderingen van Aannemer op Opdrachtgever worden in dit geval
    onmiddellijk opeisbaar.
  5. Indien Opdrachtgever een geplaatste order annuleert of gedeeltelijk annuleert, dan zullen
    de daarvoor gemaakte kosten aan de Opdrachtgever in rekening worden gebracht.
    Artikel 9 Overmacht
  6. Onder overmacht wordt verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie
    wordt begrepen, alle van buitenkomende zaken, voorzien of niet voorzien, waarop
    Aannemer geen invloed kan uitoefenen, of waardoor Aannemer niet in staat is zijn
    verplichtingen na te komen. Aannemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen
    indien de omstandigheid die verdere nakoming van de overeenkomst verhindert, zich
    voordoet nadat Aannemer zijn verbintenis had moeten nakomen.
  7. Aannemer kan de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten voor de periode dat de
    overmacht zich voordoet.
  8. Indien Aannemer een gedeelte van de verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels is
    nagekomen bij het intreden van de overmacht, is Aannemer gerechtigd de reeds nagekomen
    verplichting apart te factureren. De Opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen als
    ware er sprake is van een afzonderlijke overeenkomst.
  9. Bij het voordoen van overmacht (zoals bedoeld in lid 1) zal Aannemer niet gehouden kunnen
    worden tot het vergoeden van enige schade als een direct of indirect gevolg van de
    overmacht.
    Artikel 10 Betaling en incassokosten
  10. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door Aannemer aan
    te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd, tenzij schriftelijk anders door Aannemer is
    aangegeven. Aannemer is gerechtigd om periodiek te factureren.
  11. Indien Opdrachtgever niet tijdig betaalt, is Aannemer gerechtigd tot invordering van het
    verschuldigde over te gaan, mits Aannemer Opdrachtgever schriftelijk heeft aangemaand
    om alsnog binnen 7 dagen te betalen en die betaling is uitgebleven
  12. Indien Opdrachtgever een termijn niet tijdig betaalt, is Aannemer gerechtigd om 1 van de
    volgende opties te doen;
    -het werk stil te leggen tot het moment waarop de verschuldigde termijn is voldaan, mits hij
    Opdrachtgever schriftelijk heeft aangemaand om alsnog binnen 7 dagen te betalen en die
    betaling is achtergebleven,
    -afstappen van de betaling in termijnen, dan maakt de Aannemer alleen nog een eindfactuur
    op het einde van het project voor het offerte bedrag + 10% bovenop de afgesproken offerte
    bedrag.
  13. Indien gedurende het op grond van het vorige lid stilliggen van het werk schade aan het
    werk ontstaat, komt deze niet voor rekening van Aannemer.
  14. Indien Opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige betaling van de factuur, dan is
    Opdrachtgever van rechtswege in verzuim. De Opdrachtgever is alsdan rente verschuldigd,
    gelijk aan de wettelijke handelsrente. De rente over het opeisbare bedrag zal worden
    berekend vanaf datum verstrijken van de betalingstermijn tot het moment van voldoening
    van het volledige verschuldigde bedrag.
  15. Indien Opdrachtgever in verzuim blijft in de nakoming van zijn verplichting tot betalen van
    de factuur, komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening van de factuur voor
    rekening van Opdrachtgever. De eventueel gemaakte gerechtelijke en executiekosten zullen
    eveneens op Opdrachtgever worden verhaald. De Opdrachtgever (bij niet-consumenten) is
    over de verschuldigde incassokosten eveneens rente verschuldigd. De Opdrachtgever (voor
    consumenten) wordt voor de verschuldigde incassokosten verwezen naar Wet normering
    buitengerechtelijke incassokosten.
    Artikel 11 Eigendomsvoorbehoud
  16. Alle door Aannemer in het kader van de overeenkomst geleverde zaken (inclusief geleverde
    meer- / minderwerk) blijven eigendom van Aannemer totdat Opdrachtgever de
    verplichtingen uit de met de Aannemer gesloten overeenkomst(en) deugdelijk is
    nagekomen.
  17. Door Aannemer geleverde zaken, die onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen niet
    worden doorverkocht en mogen nimmer als betaalmiddel worden gebruikt. De
    Opdrachtgever is niet bevoegd om de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te
    verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.
  18. De Opdrachtgever dient steeds al hetgeen te doen dat redelijkerwijs van hem verwacht mag
    worden om de eigendomsrechten van Aannemer veilig te stellen.
  19. Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken dan wel
    rechten daarop willen vestigen of doen gelden, dan is de Opdrachtgever verplicht om
    Aannemer daarvan onmiddellijk op de hoogte te stellen.
  20. Voor het geval Aannemer zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen,
    geeft de Opdrachtgever bij voorbaat onvoorwaardelijke en niet herroepelijke toestemming
    aan Aannemer en door Aannemer aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar
    de eigendommen van Aannemer zich bevinden en die zaken terug te nemen.
    Artikel 12 Garanties, onderzoek en reclames
  21. De door Aannemer te leveren zaken voldoen aan de gebruikelijke eisen en normen die
    daaraan op het moment van levering redelijkerwijs gesteld kunnen worden en waarvoor zijn
    bij normaal gebruik in Nederland zijn bestemd. De in dit artikel genoemde garantie is van
    toepassing op zaken die bestemd zijn voor het gebruik binnen Nederland. Bij gebruik buiten
    Nederland dient de Opdrachtgever zelf te verifiëren of het gebruik daarvan geschikt is voor
    het gebruik aldaar en of deze voldoen aan de voorwaarden die daaraan gesteld worden.
    Aannemer kan in dat geval andere garantie- en overige voorwaarden stellen ter zake van de
    te leveren zaken of uit te voeren werkzaamheden.
  22. De in lid 1 van dit artikel genoemde garantie zal minimaal geldig zijn voor de
    overeengekomen garantietermijn of, bij gebreke daarvan, de in de branche gebruikelijke
    garantietermijn. Indien de door Aannemer verstrekte garantie een zaak betreft die door een
    derde werk geproduceerd, dan is de garantie beperkt tot die, door de producent van de zaak
    ervoor wordt verstrekt. Aannemer draagt er zorg voor dat door derden verstrekte garanties
    in overeenstemming zijn met hetgeen gebruikelijk is in de branche. Na verloop van de
    garantietermijn zullen alle kosten voor herstel of vervanging, inclusief administratie-,
    verzend- en voorrijdkosten, aan de Opdrachtgever in rekening gebracht worden.
  23. Alle vorm van garantie komt te vervallen indien een gebrek is ontstaan als gevolg van of
    voortvloeit uit onoordeelkundig, of oneigenlijk gebruik daarvan of onjuiste opslag of
    onderhoud daaraan door de Opdrachtgever en/of door derden wanneer, zonder
    toestemming van Aannemer, de Opdrachtgever of derden aan de zaak wijzigingen hebben
    aangebracht danwel hebben getracht aan te brengen, daaraan andere zaken werden
    bevestigd die daaraan niet bevestigd dienen te worden of indien deze werden ver- of
    bewerkt op een andere dan de voorgeschreven wijze. De Opdrachtgever komt evenmin
    aanspraak op garantie toe indien het gebrek is ontstaan door of het gevolg is van bijzondere
    omstandigheden waar Aannemer geen invloed op kan uitoefenen, daaronder begrepen
    weeromstandigheden (zoals bijvoorbeeld doch niet uitsluitend, extreme regenval of
    temperaturen) etc.
  24. De Opdrachtgever is gehouden het geleverde te (doen) onderzoeken, onmiddellijk op het
    moment dat de zaken hem ter beschikking worden gesteld respectievelijk de desbetreffende
    werkzaamheden zijn uitgevoerd. Daarbij behoort de Opdrachtgever te onderzoeken of
    kwaliteit en/ of kwantiteit van het geleverde overeenstemt met hetgeen is overeengekomen
    en voldoet aan de eisen die partijen dienaangaande zijn overeengekomen. Eventuele
    gebreken dienen binnen 2 maanden na ontdekking schriftelijk aan de Aannemer te worden
    gemeld. De melding dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van het gebrek te
    bevatten, zodat Aannemer in staat is adequaat te reageren. De Opdrachtgever dient
    Aannemer in de gelegenheid te stellen een klacht te (doen) onderzoeken.
  25. Indien de Opdrachtgever tijdig reclameert, schort dit zijn betalingsverplichting niet op. De
    Opdrachtgever blijft in dat geval ook gehouden tot afname en betaling van de overigens
    bestelde zaken, tenzij daaraan geen zelfstandige waarde toekomt.
  26. Indien van een gebrek later melding wordt gemaakt, dan komt de Opdrachtgever geen recht
    meer toe op herstel, vervanging of schadeloosstelling, tenzij uit de aard van de zaak of de
    overige omstandigheden van het geval een langere termijn voortvloeit met een maximum
    termijn van 3 jaar na oplevering van het werk c.q. na ontvangst van het geleverde.
  27. Indien vaststaat dat een zaak gebrekkig is en dienaangaande tijdig is gereclameerd, dan zal
    Aannemer de gebrekkige zaak binnen redelijke termijn na retourontvangst daarvan danwel,
    indien retournering redelijkerwijze niet mogelijk is, schriftelijke kennisgeving ter zake van
    het gebrek door de Opdrachtgever, ter keuze van Aannemer, vervangen of zorg dragen voor
    herstel daarvan danwel vervangende vergoeding daarvoor aan de Opdrachtgever voldoen.
    In geval van vervanging is de Opdrachtgever gehouden om de vervangen zaak aan Aannemer
    te retourneren en de eigendom daarover aan Aannemer te verschaffen, tenzij Aannemer
    anders aangeeft.
  28. Indien komt vast te staan dat een klant ongegrond is, dan komen de kosten daardoor
    ontstaan, daaronder begrepen de onderzoekskosten, aan de zijde van Aannemer daardoor
    gevallen, integraal voor rekening van de Opdrachtgever.
    Artikel 13 Aansprakelijkheid
  29. Indien Aannemer aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot
    hetgeen in deze bepaling is geregeld.
  30. Aannemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat
    Aannemer is uitgegaan van door of namens de Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of
    onvolledige gegevens.
  31. Aannemer is niet aansprakelijk voor werkzaamheden van voorgeschreven of door
    Opdrachtgever bepaalde onderaannemers en Aannemer is evenmin aansprakelijk voor
    voorgeschreven of door Opdrachtgever bepaalde leveranciers en producten.
  32. Aannemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade. Onder directe schade wordt
    uitsluitend verstaan:
  • de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover
    de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden;
  • de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Aannemer aan de
    overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan Aannemer toegerekend kunnen
    worden;
  • redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de
    Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als
    bedoeld in deze algemeen voorwaarden.
  1. Aannemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen
    gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfs- of
    andersoortige stagnatie.
  2. Indien Aannemer aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de aansprakelijkheid
    van Aannemer beperkt tot maximaal driemaal de factuurwaarde van de order, althans tot
    dat gedeelte van de order waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  3. De aansprakelijkheid van Aannemer is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag der
    uitkering van zijn verzekeraar in voorkomend geval.
  4. De in dit geval opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de
    schade te wijten is aan opzet of grove schuld aan Aannemer.
  5. Na het verstrijken van de onderhoudstermijn (30 dagen na oplevering) is de Aannemer niet
    meer aansprakelijk voor tekortkomingen aan het werk, behoudens indien het werk of enig
    onderdeel daarvan door schuld van de aannemer, zijn leverancier, zijn onderaannemer of
    zijn personeel een gebrek bevat dat door de Opdrachtgever redelijkerwijs niet eerder
    onderkend had kunnen worden en de Aannemer van dat gebrek binnen redelijke termijn na
    ontdekking mededeling is gedaan.
    Artikel 14 Verjaringstermijn
  6. In afwijking van de wettelijke verjaringstermijn, bedraagt de verjaringstermijn van alle
    vorderingen en verweren jegens Aannemer en de door Aannemer bij de uitvoering van een
    overeenkomst betrokken derden, één jaar.
  7. Het bepaalde in lid 1 is niet van toepassing op rechtsvorderingen en verweren die zijn
    gegrond op feiten die de stelling zouden rechtvaardigen dat de afgeleverde zaak niet aan de
    overeenkomst zou beantwoorden. Dergelijke vorderingen en verweren verjaren door
    verloop van twee jaar nadat de Opdrachtgever Aannemer van zodanige non-conformiteit in
    kennis heeft gesteld.
    Artikel 15 Risico-overgang
  8. Het risico van verlies, beschadiging of waardevermindering gaat op de Opdrachtgever over
    op het moment waarop zaken in de macht van de Opdrachtgever worden gebracht.
    Artikel 16 Vrijwaring
  9. De Opdrachtgever vrijwaart Aannemer voor eventuele aanspraken van derden, die in
    verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan
    andere dan aan Aannemer toerekenbaar is.
  10. Indien Aannemer uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de
    Opdrachtgever gehouden Aannemer zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld als
    hetgeen te doen dat hem in dat geval verwacht mag worden. Mocht de Opdrachtgever in
    gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is Aannemer, zonder
    ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde
    van Aannemer en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de
    Opdrachtgever.
    Artikel 17 Toepasselijk recht en geschillen
  11. Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Aannemer partij is, is uitsluitend het Nederlands recht
    van toepassing, ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland
    uitvoering wordt gegeven of indien de bij de rechtsbetrekking betrokken partij aldaar
    woonplaats heeft. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitgesloten.
  12. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben
    ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten. Indien niet anders
    dwingendrechtelijk bepaald is, is de rechter van de woonplaats van Aannemer aangewezen
    om van een dergelijk geschil kennis te nemen.

Contactgegevens

    • KMD alround
    • Arnhemseweg 537
    • 7361CJ Beekbergen
    • 06 818 753 04

Over ons

KMD Allround is een klusbedrijf dat graag lange dagen maakt! Zo is de klus snel geklaard en staat er toch een echt staaltje vakwerk. Daarbij zijn wij altijd bereikbaar en bereid om te werken, ook in het weekend.

Snel contact

info@kmdallround.nl 06 818 753 04 Snel informatie stuur een E-mail