Algemene voorwaarden bouwonderneming KMD Allround.
Artikel 1 Algemeen
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst
tussen bouwonderneming KMD Allround, hierna te noemen: “Aannemer”, en de
Opdrachtgever waarop Aannemer deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor
zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken. - De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met
Aannemer, voor de uitvoering waarvan door Aannemer derden dienen te worden
betrokken. - De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de Opdrachtgever
wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen tenzij Aannemer uitdrukkelijk schriftelijk heeft
verklaard deze of onderdelen daarvan te aanvaarden. - Een overeenkomst komt tot stand indien en voor zover de Opdrachtgever de door
Aannemer verstrekte offerte heeft aanvaard. - Indien een of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel
of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overigens in deze
algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. Aannemer en de Opdrachtgever
zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of
vernietigende bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doen en de
strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht worden genomen. - Indien tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze algemene voorwaarden
geregeld is, dan dient deze situatie te worden beoordeeld naar de geest van deze algemene
voorwaarden. - Indien Aannemer niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit
niet dat de bepalingen van de algemene voorwaarden daarvan niet van toepassing zijn, of
dat Aannemer in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte
naleving van de bepalingen van deze algemene voorwaarden te verlangen.
Artikel 2 Offertes - Alle offertes zijn verblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld. Offertes van Aannemer
vervallen bij herroeping door Aannemer. - De in de offerte vermelde bedragen zijn exclusief omzetbelasting, tenzij anders is vermeld.
- De vermelde werkzaamheden vernoemd in de offertes, worden uitgevoerd naar de
opgegeven maten, tekeningen en bepalingen die zijn verstrekt door Opdrachtgever. - Indien Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of een onderdeel daarvan
een kennelijke vergissing of verschrijving bevat, kan Aannemer niet aan zijn offerte worden
gehouden. - Indien de aanvaarding van de offerte afwijkt van het in de offerte opgenomen aanbod, dan
is Aannemer daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan overeenkomstig de offerte
tot stand met uitzondering van de afwijkingen van het aanbod. - Tenzij anders is vermeld is de geldigheidsduur van de offertes 30 dagen.
Artikel 3 Overeenkomst - De overeenkomst kan aangegaan worden voor werkzaamheden in aangenomen werk of
regiewerk (uren x tarief). - Aannemer heeft het recht om bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
- Aannemer heeft het recht de overeenkomst in fases uit te voeren en het uitgevoerde
gedeelte afzonderlijk te factureren. Bij sprake van aangenomen werk vindt betaling in
termijnen plaats en wordt er eventueel een termijnschema opgesteld. - Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het noodzakelijk is om de
overeenkomst te wijzigen of aan te vullen, dan dienen de partijen tijdig en in onderling
overleg tot aanpassing van de overeenkomst over te gaan. Dit kan schriftelijk of mondeling.
Hierdoor kan het overeengekomen bedrag volgens de overeenkomst worden verhoogd of
verlaagd. Door de wijziging van de overeenkomst kan de oorspronkelijke opgegeven termijn
van uitvoering (indien overeengekomen) worden gewijzigd. De Opdrachtgever gaat akkoord
met de mogelijkheid van wijziging van de overeenkomst, daaronder begrepen de wijziging in
prijs- en termijnafspraak van uitvoering. - Opdrachten van de Opdrachtgever die leiden tot meerwerk vinden in onderling overleg
plaats. Dit kan schriftelijk of mondeling - Indien de overeenkomst is gewijzigd dient Aannemer daaraan uitvoering te geven, nadat de
Opdrachtgever akkoord is gegaan met de voor uitvoering opgegeven prijs en andere
voorwaarden. Het niet of niet onmiddellijk uitvoeren van de gewijzigde overeenkomst levert
evenmin een wanprestatie op van Aannemer en is voor de Opdrachtgever geen grond om de
overeenkomst op te zeggen. - Indien en voor zover Aannemer tijdens het uitvoeren van de overeenkomst geconfronteerd
wordt met voor Aannemer onvoorzienbare kostenverhogende factoren, is Aannemer na
waarschuwing dan wel in onderling overleg met Opdrachtgever gerechtigd de
kostenverhogende factoren door de berekenen aan Opdrachtgever. - Indien na totstandkoming van de overeenkomst blijkt dat het bouwterrein verontreinigd is
of de uit het werk komende bouwstoffen verontreinigd zijn, is de Opdrachtgever
aansprakelijk voor de daaruit voor de uitvoering van het werk voortvloeiende gevolgen. - Afspraken of overeenkomsten met personeel van Aannemer, binden de Aannemer niet,
tenzij deze door Aannemer zijn bevestigd. - Indien Aannemer bij het sluiten van de overeenkomst een bepaalde prijs overeenkomt, dan
is Aannemer onder navolgende omstandigheden niettemin gerechtigd tot verhoging van de
prijs, ook wanneer de prijs oorspronkelijk niet onder voorbehoud is opgegeven: – indien
prijsstijging het gevolg is van wijziging in de overeenkomst; – indien prijsstijging voortvloeit
uit een aanpassing in de wet.
Artikel 4 Uitvoering overeenkomst - De overeengekomen opleveringstermijn, indien overeengekomen, is uitgedrukt in werkbare
dagen. Onder werkbare dagen wordt verstaan een kalenderdag, tenzij deze valt op een
algemeen of ter plaatse van het werk erkende, of door de overheid dan wel bij of krachtens
collectieve arbeidsovereenkomst voorgeschreven rust- en feestdagen, vakantiedagen of
andere niet individuele dagen. Werkdagen of halve werkdagen worden als onwerkbaar
beschouwd, wanneer niet onder verantwoordelijkheid van de aannemer komende
omstandigheden gedurende een periode van de werkdag niet gewerkt kan worden. - Indien oplevering zou moeten geschieden op een dag die niet als werkdag betreft zoals in lid
1 beschreven, dan geldt de eerstvolgende werkdag als dag van oplevering - Bij overschrijding van de afgesproken opleveringstermijn, dient Opdrachtgever Aannemer
schriftelijk in gebreke te stellen. Aannemer dient daarbij binnen een redelijke termijn de
mogelijkheid aangeboden te worden door de Opdrachtgever om alsnog uitvoering te geven
aan de overeenkomst. - Indien de aanvang of voortgang van het werk wordt vertraagd door factoren, waarvoor de
Opdrachtgever verantwoordelijk is, dienen de daaruit voor Aannemer voortvloeiende
schade en kosten door Opdrachtgever te worden vergoed.
Artikel 5 Verplichtingen Aannemer - Aannemer is verplicht zich het opgedragen werk naar de bepalingen van de (gewijzigde)
overeenkomst uit te voeren. - Aannemer aanvaardt de overeenkomst onder het voorbehoud dat de met betrekking tot de
opdracht vereiste vergunningen, ontheffingen en toewijzingen tijdig (dat wil zeggen voordat
door de Aannemer aan de opdracht dient te worden begonnen) zijn verleend aan
Opdrachtgever. - Aannemer verplicht zicht de Opdrachtgever te wijzen op aantoonbare onvolkomenheden in
door of namens de Opdrachtgever voorgeschreven constructies en werkwijzen en in door of
namens de Opdrachtgever gegeven orders of aanwijzingen, alsmede op aantoonbare
gebreken in door de Opdrachtgever ter beschikking gestelde of voorgeschreven bouwstoffen
of hulpmiddelen, voor zover Aannemer deze kende of redelijkerwijs behoorde te kennen.
Artikel 6 Verplichtingen Opdrachtgever - De Opdrachtgever dient, tenzij anders is overeengekomen, ervoor zorg te dragen dat
Aannemer tijdig, voor aanvang van de uitvoering van de werkzaamheden, de beschikking
heeft over:
- alle met de opdracht vereiste vergunningen, ontheffingen en toewijzingen;
- de locatie, waar de werkzaamheden uitgevoerd moeten worden, ontruimd is;
- voldoende gelegenheid is voor aanvoer, opslag en/ of afvoer van bouwmaterialen en
werktuigen; - voldoende aansluitmogelijkheden voor onder andere elektrische werktuigen, aftappunten
voor gas en water; - alle gegevens aangaande het bevinden van kabels, leidingen en buizen in, op, aan of onder
de bouwlocatie of bouwperceel.
- De Opdrachtgever is verplicht, zonder aanspraak op vergoeding, water, gas, elektra en
opslagruimte voor materialen en werktuigen ter beschikking te stellen, indien deze op bij de
bouwlocatie aanwezig zijn. - Indien Opdrachtgever de levering van bepaalde bouwmaterialen en/ of de uitvoering van
bepaalde werkzaamheden aan zich heeft voorbehouden, is Opdrachtgever verantwoordelijk
en aansprakelijk voor het niet tijdige aanvoer en/ of uitvoering hiervan. - Indien bij aanvang of bij de voortgang van de overeengekomen opdracht vertraging optreedt
door verantwoordelijkheid van de Opdrachtgever is de Opdrachtgever aansprakelijk voor de
daaruit voortvloeiende schade en dient de Opdrachtgever uitstel te verlenen voor de
oplevering van de overeengekomen werkzaamheden voor een periode die ten minste gelijk
is aan de duur van de ontstane vertraging.
Artikel 7 Oplevering - De Aannemer nodigt Opdrachtgever uit tot opnemen van het werk. De opneming vindt
plaats door de Opdrachtgever in aanwezigheid van Aannemer en heeft tot doel te
constateren of de Aannemer aan zijn verplichtingen uit de aanneemovereenkomst heeft
voldaan. De opneming geschiedt zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 8 dagen na
uitnodiging van Aannemer. - Na opneming dient Opdrachtgever binnen 8 dagen schriftelijk mee te delen of het werk al
dan niet is goedgekeurd met vermelding van de eventuele aanwezige kleine gebreken (zoals
vermeld in lid 5) of met vermelding van de gebreken die de reden voor onthouding van de
goedkeuring zijn. Indien het werk wordt goedgekeurd, wordt de dag van goedkeuring en
oplevering aangemerkt de dag waarop de desbetreffende mededeling aan Aannemer is
verzonden. - Wordt niet binnen 8 dagen na opneming door Opdrachtgever een schriftelijke mededeling
aan Aannemer verzonden of het werk al dan niet is goedgekeurd, dan wordt het werk geacht
op de 8ste dag na opneming te zijn goedgekeurd. - De aannemer is verplicht de kleine gebreken (zoals bedoeld in lid 5) zo spoedig mogelijk te
herstellen na constatering bij opneming, uiterlijk binnen 30 dagen. - Kleine gebreken mogen geen reden tot onthouding van goedkeuring zijn van Opdrachtgever,
mits de gebreken een eventuele ingebruikneming niet in de weg staan. - Geschiedt de opneming niet binnen 8 dagen na verzoek Aannemer, dan kan Aannemer zoal
schriftelijk als mondeling een nieuw verzoek aanvragen bij Opdrachtgever tot opneming van
het werk binnen 8 dagen. Voldoet Opdrachtgever niet aan dit verzoek, dan wordt het werk
geacht op de 8ste dag na eerste verzoek tot opneming geacht te zijn goedgekeurd. Voldoet
Opdrachtgever wel aan dit verzoek, dan vinden het 2e en 3e lid overeenkomstige
toepassing. - Het werk wordt geacht te zijn goedgekeurd indien en voor zover het in gebruik wordt
genomen. De dag van ingebruikneming van het werk of een gedeelte daarvan, geldt als de
dag van goedkeuring van het werk of van het betreffende gedeelte.
Artikel 8 Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging overeenkomst - Aannemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de
overeenkomst met directe ingang te ontbinden, indien:
- de Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst ook na ter zake te zijn
aangemaand (schriftelijk of mondeling) niet, niet volledig of niet tijdig nakomt; - na het sluiten van de overeenkomst Aannemer ter kennis is gekomen van omstandigheden
die goede grond geven de verwachting dat Opdrachtgever de verplichtingen niet zal
nakomen; - de Opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen
voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of
onvoldoende is; - indien door vertraging aan de zijde van Opdrachtgever niet langer van Aannemer kan
worden verlangd dat Aannemer de overeenkomst tegen de oorspronkelijke
overeengekomen condities kan nakomen; - indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de
overeenkomst onmogelijk of ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in
redelijkheid niet van Aannemer kan worden verlangd.
- Indien ontbinding van de overeenkomst aan Opdrachtgever toerekenbaar is, heeft
Aannemer recht op vergoeding van de schade, daaronder begrepen de kosten, die daardoor
direct of indirect ontstaan. - Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Aannemer op
Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. - Indien Aannemer op grond van dit artikel tot opschorting of ontbinding overgaat, is
Aannemer niet verplicht tot vergoeding van schade en kosten die daardoor zijn ontstaan
voor Opdrachtgever. - In geval van liquidatie, (aanvraag van) surseance van betaling, faillissement of beslaglegging
ten laste van Opdrachtgever, is Aannemer vrij om overeenkomst terstond en met directe
ingang op te zeggen of de overeenkomst te annuleren, zonder enige verplichting vanuit
Aannemer. De vorderingen van Aannemer op Opdrachtgever worden in dit geval
onmiddellijk opeisbaar. - Indien Opdrachtgever een geplaatste order annuleert of gedeeltelijk annuleert, dan zullen
de daarvoor gemaakte kosten aan de Opdrachtgever in rekening worden gebracht.
Artikel 9 Overmacht - Onder overmacht wordt verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie
wordt begrepen, alle van buitenkomende zaken, voorzien of niet voorzien, waarop
Aannemer geen invloed kan uitoefenen, of waardoor Aannemer niet in staat is zijn
verplichtingen na te komen. Aannemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen
indien de omstandigheid die verdere nakoming van de overeenkomst verhindert, zich
voordoet nadat Aannemer zijn verbintenis had moeten nakomen. - Aannemer kan de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten voor de periode dat de
overmacht zich voordoet. - Indien Aannemer een gedeelte van de verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels is
nagekomen bij het intreden van de overmacht, is Aannemer gerechtigd de reeds nagekomen
verplichting apart te factureren. De Opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen als
ware er sprake is van een afzonderlijke overeenkomst. - Bij het voordoen van overmacht (zoals bedoeld in lid 1) zal Aannemer niet gehouden kunnen
worden tot het vergoeden van enige schade als een direct of indirect gevolg van de
overmacht.
Artikel 10 Betaling en incassokosten - Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door Aannemer aan
te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd, tenzij schriftelijk anders door Aannemer is
aangegeven. Aannemer is gerechtigd om periodiek te factureren. - Indien Opdrachtgever niet tijdig betaalt, is Aannemer gerechtigd tot invordering van het
verschuldigde over te gaan, mits Aannemer Opdrachtgever schriftelijk heeft aangemaand
om alsnog binnen 7 dagen te betalen en die betaling is uitgebleven - Indien Opdrachtgever een termijn niet tijdig betaalt, is Aannemer gerechtigd om 1 van de
volgende opties te doen;
-het werk stil te leggen tot het moment waarop de verschuldigde termijn is voldaan, mits hij
Opdrachtgever schriftelijk heeft aangemaand om alsnog binnen 7 dagen te betalen en die
betaling is achtergebleven,
-afstappen van de betaling in termijnen, dan maakt de Aannemer alleen nog een eindfactuur
op het einde van het project voor het offerte bedrag + 10% bovenop de afgesproken offerte
bedrag. - Indien gedurende het op grond van het vorige lid stilliggen van het werk schade aan het
werk ontstaat, komt deze niet voor rekening van Aannemer. - Indien Opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige betaling van de factuur, dan is
Opdrachtgever van rechtswege in verzuim. De Opdrachtgever is alsdan rente verschuldigd,
gelijk aan de wettelijke handelsrente. De rente over het opeisbare bedrag zal worden
berekend vanaf datum verstrijken van de betalingstermijn tot het moment van voldoening
van het volledige verschuldigde bedrag. - Indien Opdrachtgever in verzuim blijft in de nakoming van zijn verplichting tot betalen van
de factuur, komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening van de factuur voor
rekening van Opdrachtgever. De eventueel gemaakte gerechtelijke en executiekosten zullen
eveneens op Opdrachtgever worden verhaald. De Opdrachtgever (bij niet-consumenten) is
over de verschuldigde incassokosten eveneens rente verschuldigd. De Opdrachtgever (voor
consumenten) wordt voor de verschuldigde incassokosten verwezen naar Wet normering
buitengerechtelijke incassokosten.
Artikel 11 Eigendomsvoorbehoud - Alle door Aannemer in het kader van de overeenkomst geleverde zaken (inclusief geleverde
meer- / minderwerk) blijven eigendom van Aannemer totdat Opdrachtgever de
verplichtingen uit de met de Aannemer gesloten overeenkomst(en) deugdelijk is
nagekomen. - Door Aannemer geleverde zaken, die onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen niet
worden doorverkocht en mogen nimmer als betaalmiddel worden gebruikt. De
Opdrachtgever is niet bevoegd om de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te
verpanden of op enige andere wijze te bezwaren. - De Opdrachtgever dient steeds al hetgeen te doen dat redelijkerwijs van hem verwacht mag
worden om de eigendomsrechten van Aannemer veilig te stellen. - Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken dan wel
rechten daarop willen vestigen of doen gelden, dan is de Opdrachtgever verplicht om
Aannemer daarvan onmiddellijk op de hoogte te stellen. - Voor het geval Aannemer zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen,
geeft de Opdrachtgever bij voorbaat onvoorwaardelijke en niet herroepelijke toestemming
aan Aannemer en door Aannemer aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar
de eigendommen van Aannemer zich bevinden en die zaken terug te nemen.
Artikel 12 Garanties, onderzoek en reclames - De door Aannemer te leveren zaken voldoen aan de gebruikelijke eisen en normen die
daaraan op het moment van levering redelijkerwijs gesteld kunnen worden en waarvoor zijn
bij normaal gebruik in Nederland zijn bestemd. De in dit artikel genoemde garantie is van
toepassing op zaken die bestemd zijn voor het gebruik binnen Nederland. Bij gebruik buiten
Nederland dient de Opdrachtgever zelf te verifiëren of het gebruik daarvan geschikt is voor
het gebruik aldaar en of deze voldoen aan de voorwaarden die daaraan gesteld worden.
Aannemer kan in dat geval andere garantie- en overige voorwaarden stellen ter zake van de
te leveren zaken of uit te voeren werkzaamheden. - De in lid 1 van dit artikel genoemde garantie zal minimaal geldig zijn voor de
overeengekomen garantietermijn of, bij gebreke daarvan, de in de branche gebruikelijke
garantietermijn. Indien de door Aannemer verstrekte garantie een zaak betreft die door een
derde werk geproduceerd, dan is de garantie beperkt tot die, door de producent van de zaak
ervoor wordt verstrekt. Aannemer draagt er zorg voor dat door derden verstrekte garanties
in overeenstemming zijn met hetgeen gebruikelijk is in de branche. Na verloop van de
garantietermijn zullen alle kosten voor herstel of vervanging, inclusief administratie-,
verzend- en voorrijdkosten, aan de Opdrachtgever in rekening gebracht worden. - Alle vorm van garantie komt te vervallen indien een gebrek is ontstaan als gevolg van of
voortvloeit uit onoordeelkundig, of oneigenlijk gebruik daarvan of onjuiste opslag of
onderhoud daaraan door de Opdrachtgever en/of door derden wanneer, zonder
toestemming van Aannemer, de Opdrachtgever of derden aan de zaak wijzigingen hebben
aangebracht danwel hebben getracht aan te brengen, daaraan andere zaken werden
bevestigd die daaraan niet bevestigd dienen te worden of indien deze werden ver- of
bewerkt op een andere dan de voorgeschreven wijze. De Opdrachtgever komt evenmin
aanspraak op garantie toe indien het gebrek is ontstaan door of het gevolg is van bijzondere
omstandigheden waar Aannemer geen invloed op kan uitoefenen, daaronder begrepen
weeromstandigheden (zoals bijvoorbeeld doch niet uitsluitend, extreme regenval of
temperaturen) etc. - De Opdrachtgever is gehouden het geleverde te (doen) onderzoeken, onmiddellijk op het
moment dat de zaken hem ter beschikking worden gesteld respectievelijk de desbetreffende
werkzaamheden zijn uitgevoerd. Daarbij behoort de Opdrachtgever te onderzoeken of
kwaliteit en/ of kwantiteit van het geleverde overeenstemt met hetgeen is overeengekomen
en voldoet aan de eisen die partijen dienaangaande zijn overeengekomen. Eventuele
gebreken dienen binnen 2 maanden na ontdekking schriftelijk aan de Aannemer te worden
gemeld. De melding dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van het gebrek te
bevatten, zodat Aannemer in staat is adequaat te reageren. De Opdrachtgever dient
Aannemer in de gelegenheid te stellen een klacht te (doen) onderzoeken. - Indien de Opdrachtgever tijdig reclameert, schort dit zijn betalingsverplichting niet op. De
Opdrachtgever blijft in dat geval ook gehouden tot afname en betaling van de overigens
bestelde zaken, tenzij daaraan geen zelfstandige waarde toekomt. - Indien van een gebrek later melding wordt gemaakt, dan komt de Opdrachtgever geen recht
meer toe op herstel, vervanging of schadeloosstelling, tenzij uit de aard van de zaak of de
overige omstandigheden van het geval een langere termijn voortvloeit met een maximum
termijn van 3 jaar na oplevering van het werk c.q. na ontvangst van het geleverde. - Indien vaststaat dat een zaak gebrekkig is en dienaangaande tijdig is gereclameerd, dan zal
Aannemer de gebrekkige zaak binnen redelijke termijn na retourontvangst daarvan danwel,
indien retournering redelijkerwijze niet mogelijk is, schriftelijke kennisgeving ter zake van
het gebrek door de Opdrachtgever, ter keuze van Aannemer, vervangen of zorg dragen voor
herstel daarvan danwel vervangende vergoeding daarvoor aan de Opdrachtgever voldoen.
In geval van vervanging is de Opdrachtgever gehouden om de vervangen zaak aan Aannemer
te retourneren en de eigendom daarover aan Aannemer te verschaffen, tenzij Aannemer
anders aangeeft. - Indien komt vast te staan dat een klant ongegrond is, dan komen de kosten daardoor
ontstaan, daaronder begrepen de onderzoekskosten, aan de zijde van Aannemer daardoor
gevallen, integraal voor rekening van de Opdrachtgever.
Artikel 13 Aansprakelijkheid - Indien Aannemer aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot
hetgeen in deze bepaling is geregeld. - Aannemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat
Aannemer is uitgegaan van door of namens de Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of
onvolledige gegevens. - Aannemer is niet aansprakelijk voor werkzaamheden van voorgeschreven of door
Opdrachtgever bepaalde onderaannemers en Aannemer is evenmin aansprakelijk voor
voorgeschreven of door Opdrachtgever bepaalde leveranciers en producten. - Aannemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade. Onder directe schade wordt
uitsluitend verstaan:
- de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover
de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden; - de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Aannemer aan de
overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan Aannemer toegerekend kunnen
worden; - redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de
Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als
bedoeld in deze algemeen voorwaarden.
- Aannemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen
gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfs- of
andersoortige stagnatie. - Indien Aannemer aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de aansprakelijkheid
van Aannemer beperkt tot maximaal driemaal de factuurwaarde van de order, althans tot
dat gedeelte van de order waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. - De aansprakelijkheid van Aannemer is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag der
uitkering van zijn verzekeraar in voorkomend geval. - De in dit geval opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de
schade te wijten is aan opzet of grove schuld aan Aannemer. - Na het verstrijken van de onderhoudstermijn (30 dagen na oplevering) is de Aannemer niet
meer aansprakelijk voor tekortkomingen aan het werk, behoudens indien het werk of enig
onderdeel daarvan door schuld van de aannemer, zijn leverancier, zijn onderaannemer of
zijn personeel een gebrek bevat dat door de Opdrachtgever redelijkerwijs niet eerder
onderkend had kunnen worden en de Aannemer van dat gebrek binnen redelijke termijn na
ontdekking mededeling is gedaan.
Artikel 14 Verjaringstermijn - In afwijking van de wettelijke verjaringstermijn, bedraagt de verjaringstermijn van alle
vorderingen en verweren jegens Aannemer en de door Aannemer bij de uitvoering van een
overeenkomst betrokken derden, één jaar. - Het bepaalde in lid 1 is niet van toepassing op rechtsvorderingen en verweren die zijn
gegrond op feiten die de stelling zouden rechtvaardigen dat de afgeleverde zaak niet aan de
overeenkomst zou beantwoorden. Dergelijke vorderingen en verweren verjaren door
verloop van twee jaar nadat de Opdrachtgever Aannemer van zodanige non-conformiteit in
kennis heeft gesteld.
Artikel 15 Risico-overgang - Het risico van verlies, beschadiging of waardevermindering gaat op de Opdrachtgever over
op het moment waarop zaken in de macht van de Opdrachtgever worden gebracht.
Artikel 16 Vrijwaring - De Opdrachtgever vrijwaart Aannemer voor eventuele aanspraken van derden, die in
verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan
andere dan aan Aannemer toerekenbaar is. - Indien Aannemer uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de
Opdrachtgever gehouden Aannemer zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld als
hetgeen te doen dat hem in dat geval verwacht mag worden. Mocht de Opdrachtgever in
gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is Aannemer, zonder
ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde
van Aannemer en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de
Opdrachtgever.
Artikel 17 Toepasselijk recht en geschillen - Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Aannemer partij is, is uitsluitend het Nederlands recht
van toepassing, ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland
uitvoering wordt gegeven of indien de bij de rechtsbetrekking betrokken partij aldaar
woonplaats heeft. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt uitgesloten. - Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben
ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten. Indien niet anders
dwingendrechtelijk bepaald is, is de rechter van de woonplaats van Aannemer aangewezen
om van een dergelijk geschil kennis te nemen.